Komerčného lídra už bezplatne nenaladím. A čo ako...?

Autor: Pavol Valášek | 14.11.2016 o 10:13 | Karma článku: 5,26 | Prečítané:  859x

Komerčný líder spustil veľkú kampaň k odchodu z terestriálu. Čo všetko by ste mali o téme vedieť? Najsledovanejšia komerčná skupina u nás, Markíza Group, oznámila, že z pozemného vysielania na konci roka odíde.

Markízu, Domu a Dajto tak už cez bežnú anténu bezplatne nenaladíte. Dostupné budú iba v platených službách, píše portál zive.sk

Asi na zlomok sekundy som sa zamyslel nad tým, prečo si už obsah tohto nášho komerčného lídra bezplatne nenaladím. Potom som si  prečítal celý článok, zmysluplné a logické vyjadrenie markízy. Uvedomil som si však, že tento unikátny obsah už aj tak minimálne 10 rokov neregistrujem. Odpoveď na otázku, čo by som mal vedieť, bola teda z mojej strany zodpovedaná približne za 10 sekúnd. Nemal by som vedieť absolútne nič, pretože ma to nezaujíma. A prečo by aj malo. Keby je na mne, všetky televízie v mojom dosahu  sú už dávno spoplatnené. Ale na šrotovisku.  Mne osobne, ako chalanovi z generácie Y televízia z 99 percent nemá čo ponúknuť. To jedno percento tvoria športové prenosy, ktoré si však dokážem pomerne ľahko vyhľadať na internete, a z času na čas dobrá reklama. Áno, dámy a páni, je väčšia pravdepodobnosť, že sa pristihnem ako sa usmievam pri reklame o prasiatku, ktoré má zahnuté zuby do hora, ako to, že vydržím pozerať aspoň 5  minút nejakého seriálu či filmu z americkej produkcie. A to nehovorím o „objektívnom“ spravodajstve. Samozrejme, sú tu aj domáci tvorcovia. Ja nie som typ čo všetko haní a neguje. Vážim si ľudí, čo sa snažia niečo robiť, preto som vyššie použil 99 a nie 100 percent. To, že ma neosloví niečo, čo sa vyrobilo u nás alebo v Českej republike neznamená, že je to automaticky zlé. Niekedy ide o vec vkusu. Ale vo väčšine prípadoch ide naozaj o „zlý vkus,“ televízie.

O absolútnej nulovej hodnote obsahu som však neoblomne presvedčený. Zoberme si náhodne jeden deň, a letmo si rozanalyzujme program nášho veľkého komerčného lídra. Od 8:30 do 4:55 si v ponuke môžete nájsť presne 4 akčné seriály pôvodom z USA, ktorých výpovedná hodnota je presne 0. Opäť chcem podotknúť, nie všetko z „ameriky“ je zlé. Je jasné, že ide aj o iné veci, ktoré sa týkajú distribúcie a tak ďalej. V tejto problematike sa až tak nevyznám ale logicky, nie všetko je určené pre televízny trh. Márne by sme však na takej markíze hľadali aspoň trošičku špecifický obsah, nejaké dielo, ktoré sa v kruhoch filmových kritikov pohybuje s hodnotením aspoň mierne nad 50 percent.

Pre skutočných konzumentov televízie je počas dňa pripravených 5 častí rôznych reality show. Záznamy všetkých možných rodinných či susedských prípadov a podobné výtvory. Samozrejme, televízia musí dať po ťažkom dni svojim divákom zabudnúť na to, aký je život náročný. Nech sa aspoň nachvíľu pokochajú cudzími problémami. Ďalej si môžeme pochutnať na „telenovele“ o víne, ktorej obsah  zodpovedá asi tomu, čo sa deje na takej bežnej dedinskej zábave po „pár“ litroch vína. No, na tých dedinských zábavách to bývala aspoň sranda, neviem ako teraz.  Za zmienku stoja asi iba dva komediálne produkty. Je náročné robiť tento žáner, a obdivujem našich tvorcov, s akou  chuťou ho produkujú. Dva pomerne kvalitné programy za celý deň je však chabá ponuka. A čerešnička na záver, spravodajstvo. Kto mal náhodou pekný deň, môže si ho spríjemniť nejakými vraždami, násilím, a tak ďalej. Informácie každého druhu treba prijímať, patrí to k životu a taktiež úlohou žurnalistiky ako takej je informovať aj o nepríjemných spoločenských témach. Prečo by som však mal sledovať neobjektívne zostrihané spoty, keď každú aj „hlbšiu“ informáciu nájdem na internete. O politike platí to isté, či už strany alebo samotní politici komunikujú cez sociálne siete a videá. Môžem si pozrieť všetky výstupy z parlamentu, celé nezostrihané tlačovky, názory ľudí a odborníkov, ktoré prijímam dobrovoľne  tak prečo by ma mal niekto zavádzať pomocou reportáži ? Za nezaujatosť televíznych spoločností by som teda nedal ruku do ohňa.

Je jasné, že po obsahovej stránke stavia internet, v rámci masovo komunikačných prostriedkov, televíziu do úlohy outsidera. V tomto prípade musím povedať, chvalabohu. Človek nemusí byť mediálny magnát aby pochopil, že televízia je predovšetkým reklamný priestor. S troškou nadhľadu by som povedal, že TV na mňa pôsobí ako jedna veľká, inzertná škatuľa.

Každý človek je iný, netvrdím aby každý vyhadzoval svoju televíziu. Sú starší ľudia, ktorí jednoducho internet nepoužívajú, tiež som ako dieťa pozeral rozprávky a tak ďalej. To sú úplne prirodzené veci. Nechcem hovoriť za všetkých, no muži vo veku 20 až 35 rokov zrejme nebudú najsilnejšia cieľovka televíznych spoločností. Napriek tomu na mňa z každej strany kričia ako si mám zaplatiť satelit a neviem čo všetko. Tak som si povedal, že si napíšem o tom, ako mi to je úplne ukradnuté. Možno si raz z nejakého dôvodu kúpim svoju televíziu, napríklad kvôli tomu jednému percentu obsahu, ktoré som spomínal.  Aj tak je však obrovská šanca, že mi raz rupnú nervy a celú tu škatuľku aj s príslušenstvom vyhodím von oknom. No scéna ako vystrihnutá z amerického filmu.

Nechcel som byť negatívny, jasné, aj televízia má svoje miesto v spoločnosti. Nemám nič proti RTVS. Je to televízia občanov, jej úlohou je vzdelávať, informovať či zabávať. Do akej miery to plní, nebudem rozoberať. Mudrovať je jednoduché. Uzavriem to tak, že v rámci možností.

„Musím priznať, že televízia má veľký vzdelávací vplyv. V momente, keď ju niekto zapne, idem do knižnice a čítam si dobrú knižku.“
– Groucho Marx

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.


Už ste čítali?